måndag 4 april 2011

Surdegar!

Sur som citron!

Hur kan det komma sig att vissa människor kan påverka oss så otroligt mycket? En del sprider ett positivt skimmer omkring sig som lyser upp allt och alla som kommer i närheten och det är ju härligt. Men hur är det med de där som gör tvärtom? De som har en dålig dag eller är allmänt negativa och på något märkligt sätt påverkar allt och alla i sin omgivning.

I sin vardag kan man kanske relativt enkelt sålla bort de där som stjäl ens energi. För helt ärligt, varför ska man umgås med någon som man får en bitter eftersmak av? Hur är det då när det är någon på jobbet som går omkring och surar och förpestar tillvaron? Är det en kollega är det kanske enklare att låta chefen ta upp det med personen i fråga eller att man tillsammans försöker komma fram till en lösning.
Lite svårare blir det när det är chefen själv som är surdegen för då är vi plötsligt i ett beroendeförhållande till surkarten i fråga.

Jag har själv jobbat på en arbetsplats där chefen ofta (inte alltid) varit irriterad, arg och sur över något. Oftast har det inte riktigt framgått vad problemet varit vilket istället startar en osäkerhet hos dem runtomkring. Sakta men säkert blev tillvaron mer och mer spänd och jag fick börja varje dag med att känna in stämningen för att veta hur jag skulle förhålla mig till personen i fråga. Stress kan yttra sig på en mängd sätt och i detta fallet tror jag att stressen är/var en stor del i dramat. Därmed inte sagt att det är ok att behandla människor hur som helst, prata skit bakom personalens ryggar eller helt uppenbart ignorera någon.

Efter att ha fått lite distans till situationen blir jag själv förvånad över att jag stannade kvar så länge eller tillät mig att bli behandlad på det här sättet. Hade någon av mina vänner behandlat mig likadant hade vi inte varit vänner idag. Jag har också märkt att sedan jag slutade där har min kreativitet och handlingskraft kommit tillbaka, något som i stort sett försvann efter några månader på den arbetsplatsen.

Våga stå på dig när du blir orättvist behandlad. Kanske är personen inte ens medveten om hur mycket negativ energi hon/han faktiskt sprider omkring sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar