fredag 1 april 2011

Qigong enligt Biyunmetoden!

Efter en oerhört påfrestande vecka med mycket sjukdomar och alldeles för lite sömn är det svårt att få till någon egentlig fysisk träning. Samtidigt är det kanske nu som behovet att få komma iväg hemifrån och röra lite på sig är som allra störst. När man har suttit inne och vårdat sig själv och sina sjuka barn under lite väl lång tid.

För några år sedan läste jag till hälsoutvecklare på Grimslövs folkhögskola. Under det året fick vi massor av redskap för stresshantering och personlig utveckling. En av många saker vi fick testa på var Qigong enligt Biyunmetoden. På biyun.se kan man läsa följande om denna typ av qigong:

"Qigong enligt Biyun utgår från en samverkan med naturen. Genom naturliga rörelser, naturlig fokusering av koncentration och naturlig andning tillförs vi positiv livskraft".

Nu har jag återigen kommit i kontakt med qigong och haft möjlighet att tillsammans med några coola kvinnor utöva qigong vid ett par tillfällen. Mitt personliga intryck är att det egentligen går lite för långsamt. Jag är van vid att ta i, få svettas och känna mig fysiskt trött och tillfredsställd efter ett träningspass. Samtidigt inser jag att det är mycket nyttigt att träna insidan också, vilket är något som jag är alldeles för dålig på. Tankarna sticker lätt iväg för att jag inte är van att varva ner och stänga av. Just därför är det nog just nu som jag behöver det som mest.

Vad gör ni för att varva ner?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar