måndag 16 maj 2011

Träningsvärk!

Vilken fantastisk helg det har varit. I fredags flög vi till Stockholm för en hel helg av träning och utbildning inom Functional Moves. Det har varit så intensivt, lärorikt och kul att jag inte haft möjlighet att blogga.

Fredagen började med att vi fick köra klassen. Utbildaren Magnus Ringberg är en mycket duktig instruktör och utbildare och jobbar som sjukgymnast och instruktör med egen studio i Göteborg. Klassen i sig är en riktig utmaning som i princip kan göras hur tuff och avancerad som helst, men som kräver en hel del kontroll. Upplägget är mycket genomtänkt och det passar därför de allra flesta då det finns många nivåer att välja på i de olika momenten.

Första dagen på en utbildning brukar alltid kännas lite rörig. Man vet inte riktigt vad det är man har framför sig och inga bitar har fallit på plats.
Lördagen startade med en stor dos träningsvärk. Den här dagen började vi gå djupare in i rörelseanalys och själva upplägget av klassen. Mycket lärorikt och fysiskt utmanande. Nu började jag också känna igen en hel del vilket gjorde att det inte längre kändes lika rörigt.
Sista dagen, söndag, gick vi igenom vilken musik som passar och vi fick även prova att instruera för varandra. Även om själva rörelserna börjar sätta sig lite så är det en helt annan utmaning att samtidigt instruera. Krävs en hel del övning både att prata och att faktiskt lära sig ha full kontroll i alla rörelser.
Vi avslutade utbildningshelgen med att återigen köra igenom hela klassen. Det kändes ordentligt i kroppen, men var oerhört nyttigt då jag nu hade koll på de olika momenten och därför kunde fokusera på själva instruktionerna och hur jag på bästa sätt kan förmedla klassen till mina framtida deltagare.

Tyvärr har jag inga kort från helgen då det visade sig att batteriet i kameran var slut:(

Idag spenderar jag mest sittande då min kropp inte riktigt vill röra sig för mycket.

Hoppas ni haft en skön helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar