torsdag 19 maj 2011

Styrka - inte en självklarhet!

Under en graviditet händer det mycket i kroppen. Varje kropp är dessutom olika och vi påverkas därför också på olika sätt. En del kan ha problem med foglossningar andra med förhöjda vätskenivåer. En del kanske inte märker så mycket av sin graviditet medan andra kan bli ordinerade sängläge. Ingenting är onormalt eller fel, vi är helt enkelt olika.



Under båda mina graviditeter har jag haft ganska stora problem med foglossningar, men känt av det på olika ställen. Med första barnet hade jag mycket ont i ryggen, medan värken med andra barnet lokaliserades till ljumskar. Gemensamt för båda gångerna var att jag inte kunde träna de sista månaderna. Många blir av med sina foglossningsbesvär strax efter förlossningen, men på mig har det hängt kvar lite längre.
För första gången sedan min yngsta dotter kom kände jag mig i helgen (på Functional Moves-utbildningen) otroligt stark. Igår teamade jag en fantastisk Body Balance-klass och i förmiddags övade jag igenom koreografin efter helgens utbildning. Att känna gensvar av kroppen igen är underbart.

Det viktiga när du börjar träna efter en graviditet är att du har kunskap om hur du ska gå till väga. Det gäller att stärka upp kroppen på de ställen som först behöver det innan du börjar på tyngre övningar.
Min rekommendation är att du tar hjälp från någon som är duktig inom träning, men som faktiskt själv fött barn. På så vis vet du att personen ifråga förstår (i alla fall till stor del) hur din kropp behöver träna.
Ta hjälp av någon som faktiskt är inriktad på just mammaträning.

Nu ser vi till att ha en skön och effektiv träningsvår=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar