fredag 6 maj 2011

Hatha chakra yoga

Jag har alltid gillat att träna yoga och Body balance på morgonen. Det är inte alltid som det är lätt att kliva ur sängen, men väl på plats är det inte mycket som slår känslan som denna typ av träning ger.


Bild lånad från veda yoga!

I morse var jag på Veda Yoga för första gången. Jag har länge tänkt prova denna yogastudio och nu äntligen blev det av. Det finns ju flera olika typer av yoga och mängder med förgreningar, men just i morse stod det hatha chakra yoga på schemat. Har aldrig provat en sådan klass innan, men blev glatt överraskad. Jag har tidigare mest gått på fysiska, dynamiska yogaklasser där tempot är relativt högt och kroppen får ordentliga utmaningar. Den här gången var utmaningarna av andra slag. Dels satt vi i skräddarställning under lång tid. När man inte är van att sitta så under en längre tid känner man ganska snart vilka muskler som får arbeta lite extra och det blir faktiskt riktigt jobbigt. Dessutom blundade vi genom större delen av klassen för att bättre hitta våra chakran och de känslor som dyker upp.
Det finns 7 olika chakran och efter första gången kan jag konstatera att det krävs en hel del övning innan man kan lokalisera och verkligen ta till sig allt som kommer till en.

Linda som höll i klassen känns mycket kunnig och ger ett mycket behagligt intryck. Jag vill absolut rekommendera er att testa Veda Yoga om ni vill prova på lite olika typer av yoga. Yoga finns ju annars på de flesta gym ,men ofta är de klasserna "gym-anpassade" för att bättre passa den stora massan.

Nu ska jag ta mitt lugn och fortsätta dagen.
Ha en härlig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar