torsdag 19 maj 2011

Nyföretagarcentrum vs. almi

För en tid sedan var jag på Nyföretagarcentrum för att få lite tips och idéer inför mitt fortsatta företagande. Ett par veckor efter var jag på möte på Almi av samma anledning.

Min förståelse för dessa två organisationer är att de i princip erbjuder samma typ av hjälp för nystartade småföretag. I mitt fall fick jag träffa en representant från de två olika för en timmes möte.

På Nyföretagarcentrum fick jag ganska snabbt veta att det fanns nätverksluncher, mentorprogram och en del utbildningar man kunde delta i. Leena (som jag träffade) var mycket kompetent och hade järnkoll på övriga både små och stor företag som samarbetar med Nyföretagarcentrum på olika sätt. Efter en timme hade hon flera förslag på hur jag kan gå vidare, utvecklas och få mitt företag att växa.
Det viktiga i mötet var att hon fångade upp mig där jag befinner mig. Därifrån fick jag sedan coachande hjälp för att komma vidare.

På Almi fick jag berätta lite om mitt företag och hur nuläget ser ut. Därefter gick vi kort igenom en marknadsplan för företaget. Formuläret i sig är mycket bra, men då jag redan har en affärsplan kändes det som en upprepning av sådant jag redan visste och hade gjort. Jag fick heller inte så mycket information om vad Almi faktiskt kan göra för mig utan fick själv fråga om de hade några typer av nätverk eller mentorprogram. Det visade sig att de faktiskt har ett mentorprogram som startar till hösten, men hon verkade inte angelägen om att introducera mig i det.
Å andra sidan har jag hört mycket gott om Almi och detta är bara min tolkning.
Däremot tror jag att det spelar stor roll vem det är man träffar och att den personen faktiskt är driven att få nystartade företag att utvecklas.

Går du i starta eget tankar tror jag ändå att det är väldigt bra att träffa någon av dessa aktörer för att få hjälp med att bena ut allt det som är nytt när man startar eget. Att det dessutom är kostnadsfritt gör det hela ännu bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar