onsdag 9 februari 2011

Varning för bluffakturor!

I förrgår blev jag uppringd av en trevlig man som undrade om jag inte ville att mitt företag skulle synas mer på internet. Jag förklarade att en sådan kostnad inte är aktuell för mitt företag just nu, och att han i så fall får återkomma om något år eller så. Då säger han något i stil med att "ja men då låter vi det bara vara så att dina kontaktuppgifter ligger kvar och så hör jag av mig om ett år igen och ser om du är intresserad då". Javisst svarar jag och sen var det inte mer med det. Tills idag när det plötsligt dyker upp en orderbekräftelse där det står att vi kommit överens om detta till en kostnad av 2500kr.

Snacka om att jag sitter och kokar av ilska. Väntar in klockan tills deras lunch är slut för att se vad de har att säga (gissar på att de spelat in de delar av samtalet som passar dem). Om de nu vägrar annulera fakturan, hur går jag vidare då? Någon annan som råkat ut för samma sak?

Vill varna andra företagare för personer som ringer och försöker sälja saker. Tänk på vad ni svarar. Säger du ja en enda gång i samtalet så finns risken att de spelat in och klipper ihop det så att du svarar ja på en helt annan fråga än den egentliga. Kontentan: svara ALLTID nej på allt tills du har möjlighet att kolla upp företaget. Be att få återkomma till dem istället.

Hoppas ingen annan råkar ut för samma sak!

4 kommentarer:

  1. Fy, sånt är så tråkigt! Vi frågar alltid som första fråga "Vad kostar det" när de ringer och säger att de bara vill kontrollera uppgifterna. Vänd dig till Svensk Handel (tror jag det är) och hör med dem. Där brukar man också kunna hitta en lista med aktuella blufföretag som är i farten.

    Lycka till!

    Kram/Anna

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset Anna!
    Ska absolut kolla upp det. Känns så himla tråkigt för detta gör ju att man blir misstänksam mot allt och alla som ringer.

    För övrigt är det jätteroligt att läsa din blogg och se hur du har det. Vad fint ni bor!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Du blandar nog ihop mig med någon. Jag skriver inget om hur jag bor! =)

    /Anna (Helenas kompis)

    SvaraRadera
  4. Aha, ja det gjorde jag Anna. Sorry!
    Nu har jag koll på läget. Tack!
    kram
    Nalina

    SvaraRadera