måndag 17 januari 2011

Hemmagymmet!

Jag har äntligen insett att jag inte kommer att bli en sådan person som går till gymmet och styrketränar 2-4 gånger i veckan. Jag vet att jag behöver styrketräningen och jag har i omgångar försökt mana fram den där motivationen att ta minst 30 minuter i gymmet i samband med något gruppträningspass.

Förut gick det lite bättre med detta styrketränande i gym, men sedan jag fick ett barn, och framförallt sedan jag nu fått barn nummer två så inser jag att det är stört omöjligt att få tid att åka till gymmet och styrketräna (även om en liten liten del av mig fortfarande har en bild av mig själv lyftandes stora vikter framför stor spegel i gymmet).

Nu har jag i vilket fall kommit på lösningen som passar just mig (vilket betyder att du kanske behöver något helt annat). Jag har börjat samla ihop lite smått och gott till ett hemmagym. Än så länge är redskapen inte så många, men sakta och säkert tillkommer det mer och mer. Nu tycker jag det är fantastiskt lätt och smidigt att kunna träna effektivt hemma efter en långpromenad med barnvagnen. Jag hinner med ca 10-30 minuters styrketräning medan minsta tjejen fortfarande sover och det är precis lagom för min motivation att hålla i sig. Kontentan: Jag tränar effektivare under den tid jag tränar, jag hinner med lite varje dag och jag känner redan resultat fast jag bara börjat försiktigt de senaste veckorna.

Hittills hittas följande i mitt egna personliga hemmagym:


Stepbräda med flera lägen. Går att utföra oändligt många övningar med den.
Någon typ av matta. Detta är en tunnare yogamatta för att knän och armbågar ska få det lite skonsammare under träningen.
Enklaste typen av gummiband. Perfekt om du inte är så träningsvan och/eller vill mjukstarta lite. Går även att göra en hel del tuffa övningar.

Med andra ord finns det ingen ursäkt för att inte träna. Alla kan prioritera om sin tid för att få in ett par 20-minuters pass i veckan.

Nu kör vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar