söndag 9 januari 2011

Nyheter från djurens värld!

Jag trodde att vi hade fått vår beskärda del av djurupplevelser med tanke på vår incident med fladdermusen för lite sen. Nu inser jag att vi nog får leva med unika händelser nattetid.


Huset vi bor i är inte bara hem till ett antal individer utan även till en mängd fladdermöss som bor under taket och i väggarna. En av deras ytterdörrar verkar vara i springan mellan fönstret och väggen till vårat sovrumsfönster. Hur konstigt det än låter har jag nu vant mig vid dem (även om jag inte tycker mer om dem för det). För någon vecka sedan vaknade vi dock av världens liv. Det var ett oerhört flaxande av vingar mot rutan och ett gällt skrik som höll på en bra stund. Eftersom jag var lika feg som sist fick T gå upp och se vad som var i görningen. Han vickade lätt på persiennerna och blev smått chockad när han stod öga mot öga med en gigantisk uggla som var i full färd att äta en av våra inneboende fladdermöss.

Efter detta har vi vid flera tillfällen sett ugglan sitta i ett närbeläget träd efter mörkrets inbrott. I natt väckte den oss igen då den tog ett nytt byte intill vårat fönster. Även om jag inte är ett stort fan av flygfän måste jag ändå säga att det är lite spännande att följa naturen på så här nära håll.

Fortsättning följer troligtvis...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar