tisdag 4 januari 2011

Kloka ord från en vän!

vinterväg runt Växjösjön
I förmiddags gick jag runt Växjösjön tillsammans med en god vän. Som vanligt gick det alldeles för fort och vi hann inte prata om hälften av det vi hade velat prata om. Visst är det härligt när man blir så upplyft av ett möte att det ger ett positivt skimmer över hela resten av dagen.

I vilket fall hann vi beta av en hel del ämnen varav ett handlade om självförtroende och då framförallt självförtroende i sin arbetssituation. Jag imponeras av de som har ett gott självförtroende i sitt arbete. Ofta upplever jag att det framförallt är män som känner sig trygga i sin yrkesroll medan många kvinnor känner att de inte riktigt duger eller håller måttet jämfört med sina kollegor. Hemska tanke!!!

Jag insåg att jag själv tillhör en av dem som stundom brister i självförtroende vad gäller mitt arbete (just nu som egenföretagare). Egentligen vet jag att jag är mycket duktig på det jag gör och att min styrka ligger i att möta människor, MEN någonstans finns ett litet korn av osäkerhet som gör att jag ständigt vill fortsätta utbilda mig för att på så sätt ha mer och mer kunskap i ryggsäcken att backa upp med. Detta i sig är ju något positivt, att vilja utvecklas, men den bakomliggande orsaken till att vilja utvecklas kan ibland vara fel. Jag tror att många skulle må bra av att bygga upp sitt självförtroende oavsett inom vilket område det handlar om.

Det min kloka väninna då påpekade var hur mycket jag redan uppnåt och hur hon såg mig utifrån. Ofta har vi inte samma bild av oss själva som andra har vilket också var fallet denna gång.

Som en "må-bra-grej" tycker jag vi alla borde fråga våra nära hur de ser på oss. Vilka styrkor vi har och vad de imponeras av vad det gäller oss. Du blir nog förvånad över en del av svaren och framförallt får du världens härligaste känsla inombords=)

Tack min vän!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar