onsdag 19 januari 2011

Att-göra-listan!


En liten del av mitt "organisations-förråd"

En av att-göra listorna. 28/2 kommer de flesta raderna vara grönmarkerade!
Jag älskar att organisera, strukturera, hålla ordning och planera. Jag har många gånger fått kommentarer från vänner och bekanta då jag plockat upp mina färgpennor för att skriva i min kalender. Var sak har sin färg som jag brukar säga. Det är något märkligt tillfredsställande att köpa post-it block, pennor, kollegieblock och pärmar. En förvissning om att det nu kommer bli ännu mera ordning på mina privata saker och på alla papper som har med företaget att göra.

Visst är det bra att ha ordning? Det är ju toppen att veta precis vart allt finns och att ha stenkoll på saker som behöver fixas och göras. Det lilla lilla problemet uppstår i nästa skede av processen. Jag är så fenomenal på att planera vad som ska göras att jag liksom skjuter upp själva görandet. Jag har listor för familjen, för min fritid och min träning, men också för hur företaget ska växa, utvecklas och bli mer lönsamt. Idéer finns det många, men själva görandet uteblir allt som oftast.

Mitt löfte blir detta:

Den kommande månaden ska jag inte köpa ett endaste litet gem. Jag ska inte lägga till något nytt på mina listor (om det inte är ABSOLUT nödvändigt och där är jag enväldig domare) och jag ska inte planera mer än det nödvändigaste vad gäller familj och privatliv.

Istället ska jag metodiskt arbeta mig igenom de listor jag redan skapat. Till den 28:e februari 2011 ska jag vara klar med de delar som är möjliga (en del saker kan inte påverkas så som utbildningsdatum och liknande). När motivationen tryter tänker jag bläddra tillbaka till detta inlägg och minnas den beslutsamhet som finns nu.

Min morot!? Varför inte en date med min snygga underbara make? En helkväll med middag och bio?

Ja! Så får det bli, men berätta inget för honom. Det får vara en hemlis så länge...

1 kommentar:

  1. I stället för pensionsspar, så är det bättre att du månadssparar på ett spar konto med bra ränta. Sevenday är ett bra exempel. :) Detta lönar sig i länden, då pensionssparande ofta drar diverse avgifter/år + att de kan gå ner i värde.. m.m.

    SvaraRadera