tisdag 16 augusti 2011

Häpnar över tystnaden!

Sommarlov betyder att barnen är hemma från förskolan och att föräldrarna har mellan 4-6 veckor med planering framför sig. Att försöka hitta på roliga aktiviteter som stimulerar och aktiverar i så många dagar är inte helt enkelt.

Idag tog sommarlovet för vår äldsta tjej slut och hon spenderar förmiddagen på förskolan. Väl hemma somnade vår yngsta och jag har nu haft ca 1 timmes egentid i total tystnad. Jag hade helt glömt bort hur det känns. Eller, total tystnad är inte helt sant. Jag återupptäcker ljud som jag nästan glömt fanns. Utanför på altanen badar en skata i en vattenpöl och flaxar ljudligt, en gräsklippare är igång någonstans i närheten och bommarna där vägen korsar tågrälsen är på väg ner.
Under de här 6 veckorna har jag knappt hört några av dessa ljud då ljudnivån hemma har varit på oanade höjder. Nu försöker jag åter vänja mig vid tystnaden och inser att hjärnan istället går på högvarv när den plötsligt får så mycket tid att arbeta på.

Det här med att öva mer på mindfulness kanske inte är en helt tokig idé trots allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar