tisdag 8 mars 2011

Inne eller ute?

Kommer ni ihåg när ni gick i skolan, det fanns en liten klick tjejer och killar som var lite mer inne än alla andra. De såg ofta bra ut, hade de senaste kläderna och var lite mer populära än alla andra. Minns ni dem? Eller ni kanske till och med tillhörde dem?

Idag hade jag ett intressant samtal med två väninnor. Vi pratade om hur det fortfarande finns en liten klick kvinnor (och säkert män) som har en viss atmosfär omkring sig. De klär sig lite finare och håller sig helst i sin egen lilla grupp (tänk Solsidan). Jag vet inte om det beror på klasskillnad eller något annat, men de känns lite "finare" och "viktigare" än alla andra. Vet ni vilka jag pratar om?

Nu undrar jag, är det samma människor som i skolan tillhörde "innegänget" eller har det skiftat? Ibland när jag stöter på de gamla innetjejerna och -killarna förvånas jag över att det faktiskt inte hänt så mycket sedan skolan. De har blivit lite äldre (precis som vem som helst), en del har bildat familj, men ingen lever ett sådant där fantastiskt jetsetliv som man trodde att de skulle göra. Helt plötsligt är många av dem helt vanliga (vad nu det betyder) människor och inte alls så "inne" som förr i tiden. När hände detta? När skiftade det? Vem bestämmer vad som är inne och ute? Vilka är de här människorna som är inne nu när vi är lite äldre?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar