fredag 4 mars 2011

Är du alltid tillgänglig?

Jag fascineras över hur tillgängliga de allra flesta av oss är stora delar av dygnets timmar. Vi har mobiltelefoner med oss överallt och jag har till och med min vid sängen på natten (om än på ljudlös) med ursäkten att jag behöver veta vad klockan är när jag ammar eller om någon måste ha tag på mig.
Vi har msn och facebook, flera mailadresser och datorer med ständig uppkoppling och vi bloggar om allt och inget (busted). Nu har vi också datorn i mobilen vilket gör det ännu lättare att koppla upp oss när och hur som helst.



Pust!!!! Är det ingen annan än jag som blir trött? Så trött! Men ändå kan jag inte riktigt stänga ner, logga ut och koppla bort. Tänk (ve och fasa) om jag skulle missa något.

Ibland kan denna ständiga uppkoppling med "verkligheten" göra mig tokstressad. När jag har glömt att svara på några mail eller missat att blogga kan jag nästan få dåligt samvete. Tänk om andra nu inte får sin dagliga boost av mig?!?! Tänk att egot ändå är så stort att man förväntar sig att andra ska vilja veta allt om en (eller i alla fall de delar man väljer att dela med sig av). Fasansfulla tanke också att andra kan dela med sig av mig. Andra kan lägga ut kort på mig eller skriva om mig på sina bloggar och sedan finns det där för alltid. Hua!!

Jag fascineras av att vi har ett sådant behov av att berätta vad vi äter till middag, att vi ska gå på promenad, hur mycket vi tränar eller vilka vi umgås med. Jag fascineras ännu mer av att andra verkligen vill läsa om dessa saker.

Trivs du med att vara så tillgänglig eller har du loggat ut redan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar