fredag 25 mars 2011

Jag drunknar i debet och kredit!

När jag startade mitt företag var den stora frågan hur jag skulle sköta min bokföring. Jag har (hade) inte så mycket kunskap i ämnet och jag övervägde starkt att anlita någon annan att sköta den biten. Samtidigt är jag mycket envis och vill också ha kolla på vad som händer och veta hur allt fungerar. På marknaden finns en djungel av bokföringsprogram som enligt dem själva ska vara fantastiskt enkla och bra. Jag hittade till slut ett som var så enkelt att vem som helst hade klarat av att använda det, vilket alltså passade mig perfekt. Trodde jag!

När jag i måndags träffade min revisor för första gången förklarar hon för mig att mitt bokföringsprogram är allt för enkelt. I takt med att företaget växer kommer jag att få svårare och svårare att hålla koll på de olika delarna. Jag kommer inte kunna få ut specificerade rapporter som visar hur lönsamma olika delar av företaget är och inte heller ha den kontrollen som jag egentligen vill.



Nu sitter jag därför här och sliter mitt hår och försöker förstå debet och kredit. Säkert busenkelt när poletten väl trillar ner, men just nu ligger poletten så långt ifrån kanten den bara kan komma. Tji fick jag för att jag ville ta en enkel utväg. Jaja, nu har jag beklagat mig färdigt och sticker näsan ner i siffrornas värld igen.

Go kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar