lördag 22 maj 2010

Att vara närvarande!

Var befinner du dig just nu? Svaret kanske kan kännas enkelt. Att beskriva var vi befinner oss rent fysiskt är ju självklart, men var befinner du dig mentalt? Är du på samma ställe mentalt som du är fysiskt?

Jag kan ofta komma på mig själv när jag funderar på vad jag ska göra sen. Vad som är nästa steg efter det jag håller på med just för tillfället. Jag kan komma på mig själv med att jag planerar kommande aktiviteter istället för att njuta av stunden med exempelvis en härlig vän eller av det fina vädret. Blir vi verkligen mer effektiva när vi hela tiden tänker på "sen" eller är det kanske så att vi skulle känna oss rikare om vi var lite mer närvarande i nuet?

Mindfulness är ett begrepp som vuxit mycket den senaste tiden. Mindfulness handlar om medveten närvaro, och är ett förhållningssätt som bygger på uppmärksamhet och medvetenhet, att stanna upp och se verkligheten som den är. Grunden är att genom ökad medvetenhet och närvaro få mer tillit och självkännedom. Med andra ord kan man med mindfulness lära sig att vara på samma ställe med kroppen och hjärnan.

Ett annat sätt att öva sig i att vara mer närvarande är att utöva någon form av yoga. Yoga betyder förening av kropp, tanke och själ. Det finns en mängd olika former av yoga där en del är mer fysiskt krävande medan andra fokuserar mer på andning och avslappnande övningar. Testa några olika för att hitta det som passar dig.

Berätta gärna hur det går för er på er väg att bli mer närvarande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar