lördag 2 juli 2011

Tappar du motivationen när du är sjuk?

Jag hör ofta att motivationen försvinner i samma andetag som förkylning eller annan sjukdom knackar på.

Kanske har du kommit igång bra med träningen och kosten flyter på, men så plötsligt blir du sjuk. Vad händer i din hjärna då? Fortsätter du ändå att äta bra, vilar för att återfå full energi och tar hand om dig på bästa sätt eller...? Eller börjar du plötsligt att äta sämre igen för, let´s face it, nu är ju ändå allt förstört?

Trösten finns i maten och utan att du varit helt medveten om det så har du tappat både resultaten och motivationen.

Om du istället precis i början av din sjukdom stannar upp och tänker; ok, nu börjar jag bli sjuk. Hur ska jag ta mig igenom sjukdomen på bästa sätt för att göra sjukdomstiden kortare och dessutom bibehålla de resultat jag kämpat för så får du det också lättare att hålla kvar motivationen. Att ha en plan och en strategi för hur du ska gå till väga räddar många situationer.

Människan är enligt naturen lat säger teorin, men det finns sätt att ta sig förbi detta om du bara tillåter dig att stanna upp och fundera på vad dina grundläggande mål faktiskt är. Då blir kakan, godiset eller chipsen inte heller lika goda att frossa i.

1 kommentar:

  1. Så sant min vän :) Vi försöker dessutom ha så lite kakor och godis o sånt hemma. Så det inte bli för lätt tillgängligt. Försöker ha frukt och sånt hemma istället :)

    kram

    SvaraRadera