torsdag 23 juni 2011

I ett annat perspektiv!

Idag ska vi åka till Ölands djurpark och upptäcka djuren.



När jag var barn älskade jag att titta på djur, upptäcka nya saker, lära mig nya saker. Jag var nyfiken, orädd och envis och allt jag inte hade upplevt tidigare blev en upptäcksresa.
Sedan gick åren och i ganska stor mån glömde jag bort den här nyfikenheten. Jag blev räddare, satte käppar i hjulet för mig själv och såg i större utsträckning svårigheter i saker och ting snarare än möjligheter.

För några år sedan började jag plugga till personalvetare på universitetet och därefter till hälsoutvecklare på folkhögskola. Dessa utbildningar fick mig att igen bli nyfiken, att törsta efter mer kunskap och att bli sådär pirrigt glad som man kan bli när man upptäcker nya världar. Nu när jag dessutom blivit mamma och har förmånen att få se mina barn upptäcka sina nya världar upplever jag dessa genom deras ögon, uttryck och kroppsspråk. När man tillåter sig att gå utanför sina invanda mönster, rutiner och erfarenheter kan man fortsätta lära nytt, lära om och utvecklas.

Så håll inte fast allt för hårt i vad du tänker är din värld. Tillåter du dig att glänta på nya dörrar får du också nya perspektiv och lärdomar.

2 kommentarer: