måndag 20 september 2010

Träning för gravida/nyblivna mammor

Oavsett om du tränat tidigare eller inte så förändras kroppen under en graviditet. Det kan vara svårt att ta sig tillbaka eller börja träna när bebisen väl är ute. Tiden kanske inte riktigt räcker till eller så infinner sig inte motivationen när det ligger ett litet väldoftande knyte och bara väntar på att gosas med.

Personligen upplever jag att jag blir en bättre, piggare, gladare och mer avslappnad mamma om jag får röra på mig. Det har inte varit helt enkelt att hitta tillbaka till träningsmotivationen efter första barnet, men nu när andra barnet snart är här så är jag väl förberedd. Denna gången har jag i god tid satt mina "hälsomål" (för det kommande året). Både var jag vill befinna mig om ett år, men också en hel del av delmålen längs vägen. Jag känner mig mycket motiverad att komma igång med den fysiska träningen (med ett par nya träningsformer inplanerade) samt en annorlunda mindre tillåtande kost. Samtidigt har jag även lagt fokus på att hitta mina mentala mål för att huvudet ska hänga med kroppen och tvärtom.

Har du som jag ibland svårt att motivera dig själv vill jag varmt rekommendera följande bloggar/inspirationssidor:

www.mama.nu finns Olga Rönnbergs träningsblogg. Hon är personlig tränare med fokus på gravida/nyblivna mammor. Där kan du läsa om både kost och träning och få massor av handfasta tips på både maträtter och övningar. Samtidigt beskriver hon hur du går till väga för att på ett säkert sätt komma tillbaka till träningen utan att gå ut för hårt.

www.upphopp.se inspireras du istället mentalt. Jag har tidigare skrivit om denna sida som drivs av den mentala styrketränaren och coachen Olof Röhlander. Här finns övningar och inspiration till att utveckla dina mentala sidor så att du bygger upp den mentala styrkan i takt med din fysiska.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar