torsdag 2 september 2010

Besvikelse!

Hur reagerar du när du bli besviken på något/någon? Blir du arg, frustrerad eller kanske ledsen? Hur handskas du med dina känslor och framförallt, hur tar du dig ur dem så att du inte gräver ner dig i besvikelsen?

Igår fick jag ett mindre roligt samtal. Något som jag sett fram emot länge och som skulle börja på måndag har nu blivit uppskjutet några veckor till. Min första reaktion var att bli riktigt arg. Jag har förberett inför detta under en tid och var så inställd på att det skulle ske nu. Samtidigt blev jag arg för att framförhållningen var så kort. Kunde jag inte fått beskedet lite tidigare än 5 dagar innan så hade jag inte behövt förbereda mig så mycket den här senaste tiden.

Idag har jag fått lite perspektiv, jag har sovit på saken. Ilskan har runnit av mig och tankarna känns klarare. Istället för att fortsätta vara arg väljer jag att hitta fördelarna med att det har blivit uppskjutet. Att istället välja att tänka positivt gör att jag slipper gå omkring och vara besviken, ledsen och arg.

Låter det enkelt? Det är faktiskt inte svårare än att börja öva på att vända på tanken. Att se fördelarna istället för nackdelarna gör att du kan fokusera på andra saker och glädjas åt de positiva aspekterna istället.

Ha en skön dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar