måndag 1 november 2010

Lyxiga fällor!

Så här på slutet av graviditeten hittas jag allt som oftast i soffan tittandes på TV. Kroppen vill inte riktigt röra sig så mycket längre, men istället har jag förmånen (????) att uppdatera mig i alla dessa repriser som går på eftermiddagarna.

Ett program som jag av någon anledning fastnat för är Lyxfällan. Detta är inget program jag vanligtvis tittar på, men nu är jag fast. Jag blir lika fundersam varje gång budgettavlan kommer fram och det visar sig att personen/familjen lever långt över sina tillgångar och har gjort under en längre tid. Hur är det möjligt? Finns det verkligen så många banker/långivare som är villiga att låna ut pengar gång efter gång? Finns det heller ingen spärr någonstans inom dessa personer som talar om att det är en ohållbar situation, att det någon gång kommer att rasa ihop?

Kanske är det som med mycket annat, när man väl kommit över en viss gräns så slutar man att bry sig. I vilket fall tycker jag att det är oerhört intressant att lyssna på deras förklaringar om hur det har blivit så, hur de tänker och framför allt vilka försvarsmekanismer de sätter upp för sig själva och andra.

Vad har du för gränser inom olika områden? Har du kanske redan klivit över någon gräns som du egentligen önskar att du inte överskridit?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar