måndag 22 november 2010

Tidstjuv!

Vi klagar ofta över allt vi inte hinner med. Vi borde träna, men tiden räcker inte till. Vi borde äta bättre, men att laga mat från grunden tar för lång tid. Vi skulle må bra av att umgås mer med vår familj och våra vänner, men jobbet tar för stor del av vår dag etc.

Om vi verkligen rannsakar oss själva, vad gör vi egentligen med vår tid? Är vi verkligen så effektiva som vi skulle kunna vara. Och nu menar jag inte att vi ska springa runt som yra höns och konstant vara aktiva. Vad jag menar är, spenderar vi verkligen vår tid på RÄTT saker?

Om jag ser till mig själv kan jag snabbt konstatera att jag spenderar mer tid än nödvändigt framför datorn. När jag väl klarat av det där jag skulle göra så sitter jag ändå kvar och slösurfar (ibland så mycket som flera timmar). Hamnar jag inte framför datorn på kvällen så sjunker jag troligtvis ner i soffan framför TV:n. Det är också såklart helt ok om det verkligen var så att jag njöt av att titta, men ofta fastnar jag i program som jag lika gärna kunnat vara utan.

Vad jag vill säga med detta är att vi kanske borde se över vad vi egentligen hittar på med vår tid. Vad skulle du vilja göra och uppnå om du hade tid? Vad kan du ändra på/byta ut för att få mer tid till det du VERKLIGEN vill?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar