tisdag 8 juni 2010

Komma igång med motion/träning!

Att motion/träning är viktigt för kropp och själ vet ju de allra flesta, men det betyder inte att det bara därför är lätt att komma igång eller att hålla fast vid sina från början goda förutsatser.

Det första steget brukar vara det svåraste och därför är det så viktigt att du börjar på rätt sätt, utifrån dina egna förutsättningar. Är du helt ny inför det här med träning räcker det kanske att börja med kortare promenader några gånger i veckan och successivt trappa upp.
Är du van att träna, men har svårt att hålla motivationen uppe någon längre tid krävs istället att du hittar sätt att motivera dig på. Det kan vara genom att träna med någon annan kanske en vän eller PT (personlig tränare) eller att ta hjälp av en coach för att bli mer medveten om din målbild och vägen dit.

Många gånger sätter vi hinder i vägen för oss själva. Tänker att "jag ska bara göra detta SEN ska jag börja träna" eller "OM jag bara hade mer tid skulle jag börja träna". Du kommer aldrig att komma fram till SEN eller OM. Varför inte istället bestämma dig för att det är NU som är den bästa tiden.

Kanske behöver du prioritera annorlunda för att få in träningen. Se också till att börja på rätt nivå. Går du ut för hårt i hopp om snabba resultat kan jag nästan garantera att du fort tröttnar och tappar motivationen. Börja istället där du befinner dig just nu och välj att utvecklas därifrån. Vi är alla olika och har olika förutsättningar.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar