lördag 12 juni 2010

Förändringar - positivt eller jobbigt?

Hur reagerar du när du står inför en förändring, liten eller stor. Det kanske är ett kommande byte av bostad, en förändring på jobbet eller rent av byte av jobb, en relation som är på väg att ta slut eller en som står i startgroparna. Oavsett om förändringen känns positiv eller negativ för dig så påverkas du och reagerar på olika sätt. En del välkomnar förändringar med positiv förväntan medan andra fasar inför att behöva ändra något som blivit en rutin, en vana.

Det är inte fören förändringen är gjord och vi får lite perspektiv på alltihop som vi verkligen kan svara på om förändringen var av godo eller ondo. Ofta kan vi konstatera att det nya kanske inte är så tokigt trots allt. Kanske inte alltid bättre, men åtminstone annorlunda vilket gör att vi förmodligen lärt oss något nytt.

Just nu står jag själv inför stora förändringar vilket från början var ganska skrämmande. Med lite perspektiv har jag nu konstaterat att jag faktiskt är mer driven än jag trodde, att motivationen finns kvar och att det faktiskt går riktigt riktigt bra.

Står du själv och trampar lite på stället och är fundersam på om du ska ta steget eller inte. Gör en lista med fördelar och en med nackdelar. Vad kan du göra för att flytta över nackdelarna till att bli fördelar? Kanske behöver du prioritera annorlunda, förändra något annat först eller helt enkelt jobba med din rädsla. I slutänden är min fråga; "vad är det värsta som kan hända?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar